Op 11 januari was het “Ruim je bureau op”-dag. Ik wist niet dat deze dag bestond. En hij is daarom ook volledig langs mij heen gegaan. Maar als professional organizer vind ik dit natuurlijk wel leuk, een dag waarop aandacht besteed wordt aan het opruimen van je bureau. Dus ik schrijf er nu 3 weken later gewoon lekker alsnog een blog over smile.

In het begin van het jaar

Ik begrijp wel dat deze dag in het begin van het jaar valt. In de tijd van goede voornemens en met een schone lei weer aan de slag gaan. Opgeruimd en vol focus aan je nieuwe doelen werken.

En zeker nu

Een opgeruimd bureau is fijn. Je hebt ruimte om te schrijven, de spullen kwijt te kunnen waar je mee bezig bent en je wordt niet afgeleid door rommel. Dit komt je productiviteit echt ten goede. Nu we allemaal zo veel als mogelijk thuiswerken is een opgeruimd bureau misschien wel nóg belangrijker. Werk en privé lopen nu meer dan ooit door elkaar. Focus en aandacht houden is al moeilijk met waarschijnlijk allerlei lieve gezinsleden om je heen. En dan komen er wellicht ook nog allerlei privé zaken (tekeningen, knutsels, rekeningen) op je bureau terecht, waar je op kantoor geen “last” van hebt, die je afleiden, als je zoekt waar dat document ook al weer gebleven is…

Je bureau opruimen…

  1. Haal alles van je bureau. Verzamel alle papieren, breng vaatwerk naar de keuken, gooi pennen die het niet meer doen weg, enz.
  2. Neem je bureau, nu het leeg is, gelijk even af met een (vochtige) doek. Ook een schoon bureau werkt fijner en hoort voor mij bij het opruimen van je bureau.
  3. Bedenk nu welke spullen terug je bureau op moeten. Wees hierbij kritisch. Wat hoort er eigenlijk niet op thuis? Welke spullen gebruik je iedere dag meerdere keren? Wat heb je echt op je bureau nodig? Geef die spullen een vaste plek op het bureau of in de bovenste lade van een ladeblok.
  4. En welke spullen vind je fijn om op je bureau te hebben? Wat zorgt voor inspiratie en maakt dat je je werkplek fijn vindt? Geef ook deze spullen een vaste plek. Zorg er echter voor dat je bureau niet te vol komt te staan.
  5. Spullen die je minder vaak gebruikt hebben een andere plek nodig. Onthoud: hoe vaker je iets gebruikt, hoe dichterbij je het wilt hebben. Het is zonde van je tijd als je 10 keer op een dag een nietmachine nodig hebt en daar steeds voor naar zolder moet (tenzij je daarmee aan je gewenste dagelijkse beweging komt smile). Maar dit betekent dus ook dat spullen die je bijvoorbeeld maar 1 keer per maand gebruikt niet perse op of onder je bureau in een ladekastje o.i.d. bewaard moeten worden.
  6. Geef alles een vaste plek. Dit scheelt op 2 momenten tijd en irritie: je hoeft namelijk niet meer te zoeken (het ligt op zijn plek) en opruimen wordt ook een fluitje van een cent (je hoeft niet meer na te denken waar je iets gaat laten).
  7. Werk snoeren van computers, opladers en dergelijke weg of bindt ze bij elkaar. Zorg dat ze niet in de weg liggen, of dat jij of je huisgenoten er achter kunnen blijven hangen of over struikelen. Naast veiligheid oogt het ook rustiger.

Vraag je je nu af, wat je moet doen met alle papieren en andere spullen die van je bureau gekomen zijn? Wil je een stapje verder gaan en je hele werkplek of werkruimte (als je die thuis hebt) onder handen nemen? Download dan hier mijn gratis e-book “In 3 stappen een opgeruimde werkplek” om je daarmee op weg te helpen.

… en opgeruimd houden

Zeker wanneer je bureau nu in de woonkamer staat is het fijn als het aan het einde van de dag weer opgeruimd is en vrij is van werk. Het werkt staart je dan niet aan als je vrij bent en het geeft een rustig beeld steeds wanneer je er langs loopt. En helemaal wanneer je aan de keukentafel werkt, is het fijn dat je niet nog alles aan de kant moet schuiven als je de tafel wilt dekken voor het avondeten. Maar ook als je een aparte werkruimte hebt is het een goede overgang naar je vrije tijd om de werkdag af te sluiten met een snelle opruimsessie. Je sluit de werkdag zo echt af en je kunt de volgende dag dan direct aan de slag, zonder eerst plek te moeten vinden voor spullen waar je op dat moment toch niet mee gaat werken.

En wanneer je je bureau goed hebt ingericht kost dit “einde van de werkdag” opruimen je vaak niet meer dan 5 tot 10 minuten:

  1.  Zorg dat alle papieren een plek krijgen: in een ordner, een projectmapje of de papierbak. Wanneer je dit overigens de hele dag bijhoudt, is dit aan het einde van de dag helemaal weinig werk meer.
  2. Stop pennen, potloden en dergelijke in een etui en leg ze op hun plek.
  3. Breng vaatwerk naar de keuken.

Maar de belangrijkste van alle tips: zorg dat alles een eigen plek heeft!

Succes en geniet van de ruimte!

Wat vroeg opstaan je oplevert

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Dit kost dit jou niets extra’s (soms is het zelfs voordeliger). Ik neem alleen links op van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je aanmelding of aankoop? Dank je wel! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken.

download e-book e-mailen voor overzicht en rust