Selecteer een pagina

In deze blog deel ik met je hoe vroeg opstaan zorgde voor meer tijd voor mijzelf. En uiteraard tips voor als jij dit ook voor jezelf wilt uitproberen.

Sinds het begin van deze tweede lockdown met onderwijs op afstand sta ik namelijk weer iedere ochtend om 6.00 uur op. Soms vind ik het moeilijk. Mijn bed voelt dan nog zo lekker warm en ik moet er niet aan denken te verhuizen naar de koude woonkamer, laat staan naar mijn nog koudere kantoor op zolder. Maar toch doe ik het. Want eenmaal “op gang” vind ik het heerlijk. Even helemaal alleen zijn, terwijl de rest van het gezin nog zeker 1, 5 uur op 1 oor ligt. Nog geen ontbijt hoeven maken, geen vragen hoeven te beantwoorden, nog even helemaal niks. En nog helemaal stil in huis.

Ik ga dan met een kop koffie of thee aan het werk, ik schrijf, ik lees in mijn boek, ik doe een cursus of mediteer. Net waar ik op dat moment zin in heb. In deze 1,5 uur kan ik iets doen voor mijzelf, met focus, zonder elk moment weer gestoord te kunnen worden. Tijdens de dag krijg ik heus wel iets gedaan hoor, maar nooit langere tijd achter elkaar, en het lukt vaak niet om iets af te maken waar ik aan begin. En ik houd nu eenmaal erg van “afvinken” (wie niet smile ?). Dochter moet uiteraard geholpen worden met haar schoolwerk en in de middag gaat om de haverklap de deurbel. Hierdoor raak ik er nooit helemaal in. De flow ontbreekt een beetje…. Wanneer ik dus iets met volle aandacht wil doen, doe ik dat om 6 uur ‘s ochtends. Werkt prima voor mij. En niet alleen voor mij. Zoek op google maar eens op miracle mornings. En ook Kiind schreef in 2017 al eens een artikel over eerder opstaan dan je kinderen.

Aandacht en tijd voor mijzelf

Ik krijg dus meer gedaan en ik besteed meer aandacht en tijd aan mezelf. Al aan het begin van de dag! Dit geeft me veel meer voldoening en energie dan wanneer dit allemaal “even tussendoor” moet. Mijn batterij heb ik hiermee extra aangevuld, waardoor ik de rest van de dag meer kan hebben en flexibeler ben, wanneer er van alles aan, en van mij, gevraagd wordt. Ik heb al voor mezelf gezorgd, ik ben al aan de beurt geweest, en kan dan makkelijker ook voor anderen zorgen.

Waarom het eerder niet lukte

Ik heb eerder een periode geprobeerd vroeger op te staan. De laatste keer was dat begin oktober. Ik hield dit, zoals dat wel vaker gaat met goede voornemens, niet lang vol. Het verschil met nu? In oktober had ik voor mijzelf een routine bedacht die ik elke ochtend moest doorlopen. Als ik het maar lang genoeg zou volhouden zou deze nieuwe routine vanzelf een gewoonte worden en zou ik de dag iedere dag echt fantastisch beginnen!

Waar het echter misging, was dat ik voor de 3 kwartier die ik toen had (dochter slaapt bij afstandsonderwijs enigszins uit smile) tot op 5 minuten nauwkeurig had omschreven hoe laat ik wat ging doen. En dan heb ik het niet eens over werken, maar over dingen als mediteren, journalen, de dagplanning… Alleen, wanneer dan iets uitliep, en ik aan iets anders niet toekwam, of ik ergens op dat moment geen zin in had, zin had om iets anders te doen of om gewoon voor me uit te staren, dan voelde het als “niet gelukt”. “Morgen moet het beter. Anders komt er geen routine in, wordt het geen gewoonte”. En dit gebeurde vrij regelmatig. Voor iets om een gewoonte te worden, heb je wel succeservaringen nodig. De routine die ik had was achteraf gezien gewoon niet realistisch, rigide en niet gericht op wat ik eigenlijk wilde: even iets doen voor mijzelf. En uiteindelijk bleef ik maar gewoon in mijn bed liggen.

En hoe het nu wel lukt

Ik sta nu gewoon om 6 uur op en doe dan waar ik op dat moment behoefte aan heb. Dat kan werk zijn, maar ook schrijven, lezen of voor mij uit staren. Niets ingewikkelds, geen plan. Het is allemaal goed. En nu lukt het ineens wel.

Zo simpel eigenlijk!

En denk je nu “dit vast te simpel om waar te zijn”? Voor mij blijkbaar niet. Ik krijg er energie van, ik doe veel meer, voor mijzelf, maar uiteindelijk ook voor mijn bedrijf, want ik heb ook regelmatig zin om om 6 uur gelijk aan het werk te gaan smile.

Maar probeer het gewoon zelf ook eens! Dan weet je of het iets voor je is.

Tips om je op weg te helpen

  • Sta gewoon eerder op dan je kinderen.
  • Vind je vroeg opstaan moeilijk? Zet je wekker dan om te beginnen een kwartiertje eerder. Dat is al winst. En breidt het langzaam uit naar een half uur, een uur, anderhalf uur. Net wat je prettig vindt en wat haalbaar blijkt.
  • Plan de tijd die je nu extra hebt niet vol, maar bedenk een aantal dingen die je dan voor je zelf zou kúnnen doen. En kies daaruit op het moment zelf.
  • Zorg wel dat je dingen bedenkt om te doen, die echt voor jóu zijn. Waar jij blij van wordt en voldoening van krijgt. Dus niet het uitruimen van de vaatwasser of het ophangen van de was… Dat kan later wel weer. Als iedereen wakker is.
  • Zorg natuurlijk wel voor voldoende slaap. Je wilt niet uitgeput raken. Het kan dus betekenen dat je beter iets eerder naar bed kunt gaan dan je gewend bent. Maar voor die (in mijn geval weinig productieve bank-hang-) tijd in de avond, krijg je fijne kwalitatieve en productievere tijd terug in de ochtend.

Hoe gaat het bij jou, neem jij voldoende tijd voor jezelf? Juist in deze tijd waarin alles anders is? Zou je vroeg opstaan eens willen proberen, of doe je het misschien al?

Ik ben benieuwd, dus laat gerust onderaan de blog een reactie achter!

Wat vroeg opstaan je oplevert

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Dit kost dit jou niets extra’s (soms is het zelfs voordeliger). Ik neem alleen links op van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je aanmelding of aankoop? Dank je wel! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken.

download e-book e-mailen voor overzicht en rust